דיני תכנון ובנייה

חוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965 הוא חוק המסדיר את פעולתם של מוסדות התכנון בישראל מהרמה הארצית עד לרמה המקומית ועוסק בין היתר בכל הנוגע לתחום היתרי הבניה, חריגות בנייה ובנייה אסורה.

ברמה העקרונית, החוק מסדיר את הזכויות של בעל קרקע על השימושים האפשריים בקרקע.

לחוק התכנון הבנייה יש שני פנים: פן אזרחי העוסק בכל תחום היתרי הבנייה ופן פלילי העוסק, בדרך כלל, בעבירות של בנייה ללא היתר וכיוצא בזה.

למעשה, חוק התכנון והבנייה כולל בתוכו פירוט של עבירות על חוק התכנון והבנייה ומפרט את העונשים שיש לנקוט לגבי כל עבירה על החוק. מדובר כאמור בעבירות פליליות לכל דבר ועניין.

כך למשל, קובע החוק כי כל אדם אשר משתמש במקרקעין ללא היתר דינו הוא קנס ומאסר שנתיים או כל אדם שמשתמש בקרקע חקלאית בניגוד להוראות, דינו קנס ושנה מאסר.

הסנקציות הקבועות בחוק במקרה של ביצוע עבירה על חוק התכנון הבנייה רבות מגוונות:

  1. קנס ואף כפל קנס – אחר שהורשע אדם בעבירה על החוק, בית המשפט רשאי להתיר את הבנייה ולהטיל על האדם שביצע את העבירה ובנה ללא היתר, בנוסף לקנס הקבוע בחוק, קנס נוסף שגובהו הוא כפל השווי של המבנה או של התוספת למבנה שהוקמו ללא היתר.
  2. צו הפסקה מנהלי ושיפוטי – אם יש יסוד שסביר להניח כי מתבצעות עבודות בנייה ללא היתר בנייה או תוך סטייה מהיתר בנייה רשאים הגורמים המוסמכים בחוק להורות על הפסקת הבנייה לזמן מוגבל עוד לפני הגשת כתב אישום.

ברגע שבית משפט יאשר את הצו, הוא יהפוך לצו שיפוטי.

  1. צו הריסה מינהלי – ניתן במקרה שהוקם שימוש חורג ללא היתר או תוך כדי סטייה מהיתר או החלה הקמתו של בניין או מבנה שחורג מתוכנית בניין עיר או תוכנית מתאר מקומית או תוכנית מתאר ארצית.

צו הריסה מינהלי ניתן לביטול רק באמצעות עתירה לבית המשפט המוסמך.

קיבלתם צו הריסה? צו הפסקה? זימון לחקירה בחשד לביצוע עבירה? פנו בדחיפות למתן טיפול וליווי משפטי צמוד לפני שיהיה מאוחר מדי.

יש לכם שאלה הקשורה בדיני תכנון ובנייה? עורכי הדין ממשרדנו ישמחו לתת מענה בנושא. צרו קשר עוד היום במספר 0796978800 או השאירו פניה ונחזור אליכם תוך זמן קצר.

קרדיט: freepik
צריכים ייעוץ עם עו"ד מומחה בתחום? השאירו פרטים
telephone (6)

עו"ד עמוס - 0535237734
עו"ד מיכאל - 0506969045

mail (5)
location (3)

רחוב האמנות 8 - בית הגפן קומה 1 נתניה

מאמרים נוספים:

צריכים ייעוץ עם עו"ד מומחה בתחום? השאירו פרטים