חילוט במסגרת ההליך הפלילי

מהו חילוט?

חילוט הוא החרמה של נכסים בידי המדינה. לרוב מדובר בחפץ או רכוש מכל סוג שהוא אשר מקורו הוא בעבירה פלילית (כגון שוד, עסקת סמים או העלמת מיסים) או לחלופין נכס ששימש לצורך ביצוע עבירה ואפילו פעולות טרור.

בעצם פעולת החילוט, המדינה מעבירה את הבעלות בנכס לידיה ומפקיעות את הקניין מידי בעליו.

כך למשל, רכב ששימש לביצוע עבירת שוד יחולט על ידי המדינה ויהפוך להיות רכוש המדינה לצמיתות. דוגמא נוספת – כל תמורה שהתקבלה בעבור ביצוע העבירה, בין אם בכסף מזומן ובין אם בשווי כסף (ביטקוין, יהלומים, תכשיטים ועוד) ניתנה למדינה הסמכות לחלט אותם.

מקור הסמכות בישראל להורות על חילוט קבוע מספר חוקים ובהם:

  • פקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) [נוסח חדש], תשכ"ט-1969
  • פקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], תשל"ג-1973
  • חוק איסור הלבנת הון, תש"ס-2000
  • חוק חילוט רווחים מפרסומים שעניינם עבירות, תשס"ה-2005

לחילוט חשיבות רבה מבחינת המדינה שכן זו הדרך שלה להילחם בפשיעה על ידי פגיעה ברווחים שנוצרים למבצעי העבירה ועל כן מדובר בכלי מאוד פופולרי ושימושי שבו המדינה נוהגת לנקוט כנגד מבצעי העבירה.

חשוב לציין – חילוט יבוצע רק לאחר שבית משפט הרשיע את הנאשם בביצוע העבירה אולם זהו אינו סוף הסיפור. בית המשפט יהיה רשאי להורות על חילוט רק שקיים חשד מוחשי לכך שהרכוש האמור הושג בדרכים פליליות או ששימש בתור אמצעי לביצוע עבירות פליליות.

מרחפת מעליכם סכנה כי הרכוש שלכם יחולט? עורכי הדין ממשרדנו ישמחו לתת מענה בנושא. צרו קשר עוד היום במספר 0796978800 או השאירו פניה ונחזור אליכם תוך זמן קצר.

צריכים ייעוץ עם עו"ד מומחה בתחום? השאירו פרטים
telephone (6)

עו"ד עמוס - 0535237734
עו"ד מיכאל - 0506969045

mail (5)
location (3)

רחוב האמנות 8 - בית הגפן קומה 1 נתניה

מאמרים נוספים:

צריכים ייעוץ עם עו"ד מומחה בתחום? השאירו פרטים