תביעת קיפוח בעל מניות בחברה

סעיף 191 לחוק החברות קובע כי:

"התנהל עניין מענייניה של חברה בדרך שיש בה משום קיפוח של בעלי המניות שלה, כולם או חלקם…רשאי בית המשפט, לפי בקשת בעל מניה לתת הוראות הנראות לו לשם הסרת הקיפוח או מניעתו".

כאשר ישנם מספר בעלי מניות בחברה אשר מחזיקים בשווי מניות שונה ובלתי שוויני, לבעלי מניות הרוב יש שליטה מלאה על הנעשה בחברה ושליטה על קניינו של בעל מניות המיעוט בחברה.
הכוח שיש לבעלי מניות הרוב בחברה לעיתים מנוצל לרעה ומוביל למצב של קיפוח זכויות.

קיפוח הינו מצב של חלוקת משאבים בצורה בלתי הוגנת כאשר החובה שלא לקפח בעל מניות בחברה שלובה בחובת תום הלב של בעל המניות אחד כלפי רעהו. לרוב, טענות הקיפוח יושתתו על טענות נגד הניהול הפנימי של החברה לפיהן רוב בעלי המניות לוקחים נתח גדול יותר מהכנסות החברה תוך ניצול מעמדם לרעה לצורך טובה והנאה אישית.

ישנם מספר דוגמאות לקיפוח בעל מניות כפי שהובאו בפסיקת בתי המשפט השונים: אי-חלוקת דיבינדים לבעלי המניות חרף העובדה שהחברה השיא רווחים. דוגמא נוספת היא מצב שבו מתקבלות החלטות מהותיות בחברה מבלי שניתנת לבעל מניות המיעוט הזכות להביע עמדתו.

הבסיס לקיפוח הוא ניצול כוחו ויתרונו של בעל מניות הרוב על בעל מניות המיעוט בכל הנוגע לניהול החברה וקבלת ההחלטות בה.

איך עוצרים את הקיפוח?

סעיף 191 לחוק החברות מעניק קשת רחבה של פתרונות משפטיים בכדי להסיר את הקיפוח מעל בעל מניות מיעוט. לא כל פתרון מתאים לכל מקרה, ולכן יש לבחון כל אירוע לגופו ולבחור עבורו את הפתרון המתאים ביותר.

אתם בעלי מניות ואתם חושבים שעושקים אתכם – פנו מיד למשרדנו לייעוץ ואנו נעשה כל שביכולתינו לסייע בידיכם לממש את זכויותיכם.

קרדיט: freepik
צריכים ייעוץ עם עו"ד מומחה בתחום? השאירו פרטים
telephone (6)

עו"ד עמוס - 0535237734
עו"ד מיכאל - 0506969045

mail (5)
location (3)

רחוב האמנות 8 - בית הגפן קומה 1 נתניה

מאמרים נוספים:

צריכים ייעוץ עם עו"ד מומחה בתחום? השאירו פרטים